Prawo jazdy

Za kółkiem, czyli zasady na amerykańskich drogach

10:17 PMMascara Los Angeles

Jazda autem na amerykańskich wielkich drogach jest wbrew pozorom bardzo łatwa, niż jakby nam się mogło wydawać. Zdecydowanie jest to łatwiejsze niż znalezienie miejsca parkingowego ;) Nie ujrzymy tutaj kilkadziesiąt różnych skomplikowanych do zapamiętania znaków, ale za to ujrzymy kilkanaście znaków STOP wzdłuż jednej ulicy czy też sygnalizacje świetlne. 
Wystarczy zapamiętać parę łatwych regułek i po jakimś czasie sami stwierdzimy, że jazda po tutejszych drogach to czysta przyjemność.

STOP
Najczęściej pojawiający się znak, szczególnie w strefie zabudowanej. Panuje tutaj zasada, kto pierwszy ten lepszy, czyli kto pierwszy dojedzie do skrzyżowania, ten pierwszy rusza, a za nim pozostałe auta dostosowujące się do tej samej zasady. Należy wykonać całkowite zatrzymanie się w regule 3 sekund. Do ułatwienia, podobno mówiąc one- thousand -one, one -thousand- two, one- thousand three daje 3 sekundy ;) 



SYGNALIZACJA ŚWIETLNA
Oprócz tego, że sygnalizacja świetlna jest po przeciwnej stronie ulicy, która zdecydowanie ułatwia nam zobaczenie świateł, to również warto wiedzieć, że tutejsza sygnalizacja działa całkowicie inaczej niż w Polsce. A mianowicie kolejność pojawiających się świateł jest różna. Po zielonym świetle pojawia się pomarańczone światło, które nas ostrzega przed zatrzymaniem się , tuż po pomarańczowym świetle czerwone, po czerwonym znów pojawia się od razu zielone. Na pomarańczowym świetle jeszcze można przejechać, jeśli się wie, że zdąrzy się przejechać skrzyżowanie.
Migające czerwone światło oznacza dostowanie się do reguły jak ze znakiem STOP, czyli kto pierwszy dojedzie do skrzyżowania, rusza pierwszy.



KRAWĘDZIE
Zielony- można parkować ale w ograniczonym czasie.
Żółty- można tylko i wyłącznie zatrzymać się nie dłużej niż określony czas.
Niebieski- parking dla niepełnosprawnych, mających zawieszkę lub znak na tablicy rejestracyjnej, mówiący, że ta osoba jest niepełnosprawna.
Czerwony- pod żadnym pozorem nie zatrzymuj się lub parkuj na krawędzi zaznaczonym tym kolorem.



PARKOWANIE
- jeśli parkujesz pod górkę, zwróć koła od krawędzi
- jeśli parkujesz z górki, zwróć koła w stronę krawędzi
- hydrant wodny- zaparkuj ok. 5 metrów od hydranta
- uważnie sprawdź,czy możesz zaparkować po tej stronie ulicy, w tym dniu i o tej godzinie


CARPOOL
Bezpłatny pas szybkiego ruchu. Z tej linii można skorzystać tylko i wyłącznie, jeśli w samochodzie są dwie lub więcej osób albo jeśli prowadzi się motocyklem. Carpool ma również przywilej nie zatrzymywania się na czerwonym świetle lub znaku STOP przy wjeżdżaniu na autostradę.



SKRĘCANIE W PRAWO
Skręcanie w prawo jest dozwolone nie tylko na zielonym świetle czy strzałce, ale i również na czerwonym świetle, chyba, że jest znak mówiący inaczej jak np. ten poniżej.


FREEWAY
Nasza polska autostrada mogłaby być śmiało porównana do miejskich ulic w USA. Tutejsza autostrada może mieć nawet 6 pasów prowadzące w jedną stronę. To nie znaczy jednak, że jest trudno się po niej poruszać. Z ułatwieniem przychodzą nam nazwy autostrad ( np. 1-10 N, 405 N), jak i szczałki, które pokazują nam na jakiej linii powinniśmy zostać. Jeśli chcemy opuścić autostradę, kierujemy się na ostatni prawy pas, tuż pod strzałką exit.

Warto również pamiętać o blind spot, czyli o tzw martwym punkcie. Ze względu na ilość liń na autostradzie, warto upewnić się przy zmianie lini, obracając głowę do boku, czy czasem nie ma innego auta znajdującego na wysokości naszego.
Autostrada jest bezpłatna, natomiast Kalifornia wprowadziła w niektórych miejscach dodatkowe pasy ruchu nazywane FASTRAK, za które trzeba zapłacić odgórnie. Otrzymuje się małą skrzyneczkę, którą trzeba przyczepić na przednią szybę samochodu. Dzięki temu nie trzeba zatrzymywać się przy budkach, aby zapłacić, bo pieniądze są pobierane automatycznie z tej skrzynki. Koszt za użycie pasu fastrak, zależy od ilości osób będących w samochodzie oraz od ruchu na autostradzie. To ile zapłacimy za odcinek fastrak, dowiemy się od znaków umieszczonych kilkanaście metrów przed użyciem tego pasu.


CENTER LANE
Center lane to tak zwana linia przeznaczona do skręcania w lewo, która ma za zadanie nie zatrzymywać za nami ruchu drogowego. Z tej lini można korzystać tylko ok 60m, im krócej tym lepiej.


SCHOOL BUS
Nie trudno jest nie dostrzec szkolny autobus na ulicy, są bardzo charakterystyczne i wszystkim nam dobrze znane z amerykańskich filmów czy seriali. Jeśli zauważymy autobus z migającym czerwonym światłem lub z wysuniętym znakiem STOP, oznaczy to, że musimy się zatrzymać i czekać do chwili aż znak lub czerwone światło zniknie.


PASY RUCHU
Jeśli chcesz prowadzić szybciej, wybierz lewą linie. Prawa linia służy tym, którzy jadą wolniej od pozostałego ruchu na drodze.

BIKE LANE, BUS LANE
Na pas dla rowerzystów czy autobusów można wjechać tylko i wyłącznie jeśli chcemy skręcić w prawo i pod warunkiem, że jesteśmy blisko tego zakrętu.
                   
                           





Pozdrawiam,










You Might Also Like

9 komentarze

  1. Nie które dla mnie te zasady są irracjonalne jak to ''kto pierwszy ten lepszy'' :) Ale w końcu co kraj to obyczaj :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. W Polsce też coś w tym stylu obowiązuje. Jeśli na skrzyżowaniu równorzędnym z czterech stron pojawią się pojazdy to pierwszeństwo ma ten, który pierwszy dojedzie. Na nauce jazdy czytałam, że wtedy liczy się "uprzejmość" kierowcy i musi on wskazać za pomocą świateł lub ręki, że zamierza ruszyć pierwszy :D

      Delete
  2. Dla mnie zasady proste i jasne. Chyba polubiłabym prowadzenie auta w USA :)

    ReplyDelete
  3. Te zasady trochę mnie przerażają, ale pewnie można się przyzwyczaić :) Ale na teraz wydaje mi się że u nas te zasady są chyba trochę lepsze. No nic, pozdrawiam :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Te zasady moga wydawać sie skomplikowane, tylko dlatego, ze zebrało sie ich w jednym poście i ciężko je przyswoic w jednej chwili. Poza tym zasady stosowane w praktyce sa o wiele latwiejsze niz zasady, ktore musimy przeczytac i je oswoic w glowie, jak wyglądałoby to za kolkiem:)

      Delete
    2. Z moich obserwacji - ruch prawostronny w stanach praktycznie istnieje tylko w teorii... co z tego, że autostrada ma te 6 pasów, skoro ludzie jadą jak cielaki - na każdym. Jedź 80 km/h, czy ileśtam, w każdym razie - sporo za mało - lewym pasem na autostradzie - co tam, inni wyprzedzą cię slalomem i z prawej strony. Irytowało mnie to niesamowicie, jakby nie patrzeć to też nie jest zbyt bezpieczne. W Polsce na szczęście zazwyczaj przestrzegane, a jeśli jakiś cielak zasuwa po mieście 30 km/h to zostanie natychmiast obtrąbiony i zwyzywany :P
      P.S. w tekście jest sporo błędów ortograficznych :-)
      pozdrawiam!

      Delete
    3. 30 km/h po LEWYM pasie, co istotne! :D

      Delete
  4. Wstyd się przyznać,ale dzisiaj dopiero znalazłam Twojego bloga.Jednak nadrobiłam cały w kilka godzin,przeczytałam wszystko,obejrzałam każde zdjęcie bardzo dokładnie i powiem jedno-jestem zachwycona Twoim blogiem.Sposób w jaki piszesz i obrazujesz wszystko jest bardzo przejrzysty i ciekawy i jestem zachwycona.Tylko pogratulować zarówno umiejętności do pisania jak i chociażby do odnawiania starych mebli-świetna sprawa.Jesteś wspaniałym przykładem jak spełniać marzenia,jak być odważną,jak się nie poddawać-po prostu napawasz niesamowitą energią,a dla mnie (osoby,która planuje zostać Au Pair i to niebawem) jest to ważne.Pewnie mogłabym Ci tu jeszcze wypisać milion podziękowań i Twoich zalet i zalet tego bloga,więc napiszę po prostu DZIĘKUJĘ i życzę Tobie powodzenia w dalszym życiu w Ameryce :) - Sylwia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję ślicznie za tak motywujący komentarz:) Powodzenia zycze z au pair i pozdrawiam cieplo !

      Delete

Contact Form